Öne Çıkan Yayın

Günün sözü: "Fransa'ya, "Liberté, égalité, fraternité", "süvari, piyade, ve topçuluk"'dan daha az rehberlik etmiştir."

"Liberté, égalité, fraternité" özdeyişi dilimize "Özgürlük, Eşitlik, Kardeşlik" olarak çevrilebilir. Bu üçlemenin ne a...

19 Ocak 2015 Pazartesi

Çek tankları 35t ve 38t!

16 Mart 1939 tarihinde, Alman ordusu, Çekoslovakya devletinden geri kalan kısımları işgal ederek, bu devleti, 2. Dünya Savaşı'nın sonuna kadar tarih sahnesinden kaldırır.

Bu işgalle birlikte, Alman ordusu, tank üretimi konusunda tecrübeli bir askeri sanayiye el koyar. O tarihe kadar Çek tank endüstrisi, 35t ve 38t isimli 2 ayrı tip tank üretmektedir.

Bu tanklar, bir çok açıdan Alman tankları ile benzeşiyordu.

-Arkadan motorlu
-Eğimsiz zırh
-Zırh kalınlığı 10 ilâ 25 mm. arasında
-Ağırlığı 9-10 ton arasında
-Hızı ortalama saatte 25 mil
-2 adet 7,92 mm. lik makineli tüfek

Avantajı:
-37 mm.lik bir topa sahip olması. Bu topun aynı kalibreye sahip Alman tank toplarından daha iyi olduğu denemelerde saptandı.
-Şasesi ve süspansiyonu sağlam ve güvenilir

Dezavantajları:
-2 veya 4 kişiden oluşan az sayıda mürettebat
-Perçinli zırh

Çekler tarafından ilk üretilen tank modeli, 35t idi. 1936 yılında üretimine başlanan bu model, 10 ton ağırlığa, 25-35 mm.lik bir zırha sahipti. 2 adet 7,92 mm. lik makineli tüfeğe ve 37 mm.lik bir topa sahip idi. Modeli L/40 olan topu, Ortalama hızı saatte 25 mil idi. 4 kişilik bir mürettebatı vardı.

           (Amerikan ordusu müzesi / Aberdeen)        

2 kişilik bir mürettebata sahip olması ve süspansiyonun "yaprak yay" adı verilen bir sistemden ve küçük tekerleklerden oluşması en büyük dezavantajları idi.

O dönem için, "orta ağırlıkta tank" olarak tanımlanan, 38t modelinin üretimine Çekoslovakya'da 1939 yılında başlandı. Bu modeli, 35t modelinden ayıran en önemli özellik, sahip olduğu "Christie süspansiyon" idi. Çekler, bu süspansiyonu, burma (torsiyon) yaylarla desteklemişlerdi.

Yapılan testlerden başarıyla geçen tank, Alman işgaline kadar bir çok ülkeye satıldı. Bu süspansiyon tankın arazide hem hızını hem de manevra kabiliyetini arttırıyordu. Tank personelinden çatışma esnasında daha iyi verim alınmasını sağlıyordu.

          Alman Tank müzesi / Munster

38t modeli, 9,5ton ağırlığa, 10 ilâ 50 mm.lik bir zırha sahipti. 2 adet 7,92 mm. lik makineli tüfeğe ve 37 mm.lik bir topa sahip idi. Ortalama hızı saatte 26 mil idi. 4 kişilik bir mürettebatı vardı. Gerek geliştirilmiş süspansiyonu gerekse, bakım ve tamirinin kolay olması nedeniyle, mürettebatları tarafından güven duyulan bir tank modeliydi.

Perçinli zırh, her iki modelin en zayıf noktasıydı. Bu üretim tekniği, bir yandan, tankın dayanıklılığını zayıflatıyordu; diğer yandan da zırha isabet eden mermiler, zırhı delmese bile, oluşan ani basınç nedeniyle, içeriye doğru patlayan perçinler, mürettebat ve donanımı tahrip ediyordu.

Panzer I ve Panzer II tanklarının sahip olduğu temel dezavantajlar, bu tankların da gelişimine belirli sınırlar koydu.

Zırhlarının zayıf olması, ancak, cephe gerisinde veya uzak menzil gerektiren görevlerde kullanılabilmelerine izin verdi.

Mobil uçaksavar olarak kullanılmak istenen (Flakpanzer 38t), uçak mermileri karşısında zırhının yetersiz kalması sonucu görevden alındı.

Şasenin toplam uzunluğu ve genişliği diğer bir sorundu. Kısa ve dar bir tank olması nedeniyle, tareti çıkartıldıktan sonra bile, üzerine yerleştirilen tanksavar topunun kalibresi belli bir ölçüyü aşamıyordu.

Bu durumun istisnaları, tank avcısı olarak kullanılan Marder III ve Hetzer modelleridir. Hetzer düşük silueti (yapısı) sayesinde, Marder III'de kullanılan topun uzak menzili ve tahrip gücü sayesinde başarılı bir tank avcısı idi.
İlginizi çekebilecek diğer yazılar:
Tank

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder