2. Dünya Savaşı'nda, Nazi Almanyası Kara Ordusu (Heer) tarafından uygulanan (Blitzkrieg) Yıldırım Savaşı'nı uygulayan bağımsız zırhlı birliklerin yaratıcısı olan Heinz Guderian'ın takma ismi "Schnelle Hein / Hızlı Heinz'dır. Bugün kısaca, bu takma ismin oluşum hikayesine değinelim.
Askeri tarihçilerin çoğuna göre, 1940 Batı Seferinin en önemli dönüm noktalarından birisi, Guderian kontrolünde ki 19. kolordunun Meuse nehrinin geçişidir.
Harekât öncesi yapılan planlarda, nehir geçildikten sonra, Manş Kanalına varıncaya kadar zırhlı birliklerin durmadan ilerlemesi öngörülmüştü. (Liddel Hardt'ın kitabından, Guderian'ın sözleri!)
Ancak, Müttefik kuvvetler gibi, Alman üst düzey komuta kademesi de, Meuse nehrinin bu kadar hızlı ve az kayıpla geçilmesini şüpheyle karşılamaktaydılar. Bunun yanında, nehri geçen birliklerin, onları yeniden nehre dökmeyi amaçlayan bir karşı-saldırı ile karşılaşmamış olması daha da hayret vericiydi.
Özellikle, B Ordular Grubu komutanı olan Rundstedt, rakibi Fransız generali Gamelin'in, en azından, Manş Kanalı'na ilerlemeye başlayan Guderian komutasında ki zırhlı birliklere güneyden bir karşı saldırı düzenleyeceğini düşünüyordu.
Cepheye daha yakın olan ve üst düzeyde komutanlar arasında bir stratejik otorite olarak kabul edilen Rundstedt'in bu endişesi, Hitler'i çok etkiler. Bunun sonucu olarak, Hitler Meuse nehrini aşan Guderian'a ilk "Dur!" emrini vermiştir. (Halder muhalefet ederken, Brauchıtsch pasif kalır.)
Deliye dönen Guderian, Zırhlı Grup Komutanlığına giderek üstü general Kleist'la tartışmış, bir sonuç alamayınca görevden alınmasını istemiştir. Bir gün sonra, B Ordular Grubu Komutanlığından gelen 12. Ordu komutanı general List, Guderian'ı tekrar görevine iade etmiş ve kendisini, ('reconnaissance in force') "kuvvetli bir keşif gücüne" komutasına vermiştir. Guderian, bu "keşif" görevinin, o güne kadar olan anlam ve kapsamını genişleterek, 2 gün boyunca durmadan Manş Kanalı'na doğru ilerlemeye devam etmiştir. Bu keşif, Rommel'in komuta ettiği 7. Zırhlı Tümen, Arras'da BEF (British Expedition Force) karşı saldırına uğrayınca durmuş, daha doğrusu, bunun sonucunda verilen ikinci "Dur!" emri ile kesinlikle durdurulmuştur.
Askeri tarihçilerin çoğuna göre, 1940 Batı Seferinin en önemli dönüm noktalarından birisi, Guderian kontrolünde ki 19. kolordunun Meuse nehrinin geçişidir.
Harekât öncesi yapılan planlarda, nehir geçildikten sonra, Manş Kanalına varıncaya kadar zırhlı birliklerin durmadan ilerlemesi öngörülmüştü. (Liddel Hardt'ın kitabından, Guderian'ın sözleri!)
Ancak, Müttefik kuvvetler gibi, Alman üst düzey komuta kademesi de, Meuse nehrinin bu kadar hızlı ve az kayıpla geçilmesini şüpheyle karşılamaktaydılar. Bunun yanında, nehri geçen birliklerin, onları yeniden nehre dökmeyi amaçlayan bir karşı-saldırı ile karşılaşmamış olması daha da hayret vericiydi.
Özellikle, B Ordular Grubu komutanı olan Rundstedt, rakibi Fransız generali Gamelin'in, en azından, Manş Kanalı'na ilerlemeye başlayan Guderian komutasında ki zırhlı birliklere güneyden bir karşı saldırı düzenleyeceğini düşünüyordu.
Cepheye daha yakın olan ve üst düzeyde komutanlar arasında bir stratejik otorite olarak kabul edilen Rundstedt'in bu endişesi, Hitler'i çok etkiler. Bunun sonucu olarak, Hitler Meuse nehrini aşan Guderian'a ilk "Dur!" emrini vermiştir. (Halder muhalefet ederken, Brauchıtsch pasif kalır.)
Ama, aradan geçen bu süre içerisinde, dost ve düşman hiçbir subayın hayal bile edemeyeceği bir hızla düşman birlikleri arasında ilerleyen Heinz Guderian'a, "Schnelle Heinz" takma ismi uygun görülmüştü. (Emrinde ki asker ve subaylar, kendisinin sürekli olarak, "Schnell, schnell!" dediğini vurgulamışlardır.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder