Öne Çıkan Yayın

Günün sözü: "Fransa'ya, "Liberté, égalité, fraternité", "süvari, piyade, ve topçuluk"'dan daha az rehberlik etmiştir."

"Liberté, égalité, fraternité" özdeyişi dilimize "Özgürlük, Eşitlik, Kardeşlik" olarak çevrilebilir. Bu üçlemenin ne a...

7 Haziran 2017 Çarşamba

Neden Luftwaffe Dünkerk'de başarısız oldu?

10 Mayıs 1940 tarihinde Alman Silahlı Kuvvetleri "Plan Sarı" doğrultusunda Belçika, Hollanda ve Fransa'ya saldırıya geçtiğinde, Luftwaffe'nin bu harekât için ayırdığı uçak sayısı, yaklaşık olarak  2900 civarındaydı.

24 Mayıs günü, Hitler'in ünlü "Dur!" emri ile Dünkerk'e çok yaklaşmış olan zırhlı birlikler ilerlemelerini durdurunca, o cepte sarılmış olan Müttefik kuvvetleri imha etme emri Luftwaffe'ye verildi. Her zaman ki kendini beğenmişliği ile Göring, emri altında ki hava kuvvetlerinin bu işin altından rahatlıkla kalkacağını düşünüyordu. Ancak, geride kalan 14 günlük çarpışmalar içerisinde Luftwaffe 640 uçak kaybetmişti. Bu savaş başında ki mevcudun % 25'e yakın bir rakamdı. Daha da önemlisi, bazı filoların uçmaya hazır uçak sayısı % 50'ye düşmüş durumdaydı.


Çoğu zaman gözden kaçar, ama, harekât esnasında  Belçika ve Fransa'nın işgal edilen bölgelerinde Alman bombardıman uçaklarının bakım, tamir ve yüklemelerinin yapılabileceği havaalanları inşa edilmemiş durumdaydı. Ele geçirilen havaalanları da tamir ve bakıma ihtiyacı olduğundan kullanıma hazır değildiler. Bundan dolayı, Dünkerk bombardımanına katılan filoların çoğu Dünkerk'e ortalama olarak 200 km. uzaklıkta ki havaalanlarında konuşlandırılmışlardı.


Özellikle yakın taktik destek amacıyla üretilmiş olan Stuka bombardıman uçaklarının kısa menzilli olması bu bombardımanda verimlerini çok düşürmüştür. Eldeki kaynaklara dayanarak Dünkerk tahliyesi boyunca Luftwaffe'nin bombardıman filolarının kabaca 1600 ilâ 1800 saldırı düzenlemiştir. Bu saldırıların %40 isabet oranı yüksek olan Stuka pike bombardıman filolarınca gerçekleştirilmiştir. (İsabet oranının yüksekliğinin bir kanıtı olarak, Royal Navy'nin elinde ki en yeni destroyerleri bu tahliye operasyonuna göndermemesi gösterilidir.)


Diğer taraftan, Dynamo harekâtına katılan gemi sayısı 1.000 civarındadır. (Bunların arasında, kruvazörden, balıkçı teknesine kadar çok değişik boyutta ve farklı mürettebata sahip olanlar vardır.) Teknelerin boyutları küçüldükçe, Alman uçaklarının isabet oranının düştüğünü de unutmamak lazım!

Alman avcı uçakları destek ve keşif amaçlı 2.000 sorti gerçekleştirmiştir. Bu saldırıları önlemek ve  tahliyeyi desteklemek için RAF'ın avcı uçaklarının sortisi 2.400'e yakındır.

Bu arada, RAF bombardıman filolarının Dünkerk civarında bulunan Alman kara kuvvetlerine karşı 600 civarında sorti yaptığını da vurgulayalım.


Her iki tarafın kayıplarına gelince:
Luftwaffe'nin kayıpları toplamda 220 ilâ 250 uçak iken,

RAF kayıpları 200 avcı uçağı civarında, ancak, bombardıman uçağı kayıplarına dair bir bilgi bulamadım.

Genel olarak tahminler her iki tarafın kayıplarının birbirine yakın olduğu şeklindedir.


Dinamo Operasyonu boyunca İngilizlerin gemi kaybı tonaj farkına bakılmadan 240 adet olarak açıklanmıştır. Bunlardan 9 tanesi destroyerdir.

Genel olarak bir değerlendirme yapılırsa, Luftwaffe'nin tüm tahliye boyunca başarısız olduğu söylenebilir.
Herşeyden önce hava koşullarının kötü olması önemli bir engel teşkil etmiştir.
Diğer taraftan, hava filolarının Dünkerk'e uzak mesafelerde bulunması hem uçakların menzilini arttırdığından, Dünkerk üzerinde etkin oldukları süreyi azaltmış, hem de gün içerisinde yapılan sorti sayısını kısıtlamıştır.
Bunun yanında, savaşın diğer cephelerde devam etmesi, Luftwaffe'nin bütün gücüyle Dünkerk operasyonuna odaklanmasını engellemiştir.

Her ne kadar İngiliz Hava ve Deniz Kuvvetlerinin çok sayıda personel ve araç kaybına yol açsa da, Dünkerk'e sadece Luftwaffe ile saldırmak yanlış bir stratejik karar olarak tarihe geçmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder